چشمه ها

به نام خدا

چشمه ها ،چارک دوم

11-چشمه ی  هلی چالک که در شمال غربی به فاصله 1 کیلومتری روستای میرافضل، که دارای آب بسیار خنک و گوار می باشد.

12-چشمه ی ترکاچال واقع در مرتع ترکاچال در شمال روستای میرافضل و در زیر کوه مراد (مراد کوه) که از چشم انداز خوبی برخوردار است . 

13- چشمه ی پاچال واقع در شمال مرتع ترکاچال که هم آب گوارا و خنکی دارد و هم از منظره بسیار عالی برخوردار است.

14- چشمه ای واقع در بین دو کوه مراد و خراد که در مرتع و مزرعه کمرسر جاری است.

15- چشمه ی  وردین (وردیم)که در سمت شمال مرادکوه واقع است آب این چشمه علاوه بر خنکی و گوارایی ،بعنوان آب معدنی و درمانی در نزد مردم منطقه معروف است. آب  این چشمه برای درمان سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است ملکیت این چشمه در خاک دو سر شمار در شرق کوه شاهدژ قرار دارد.

16- چشمه ی بموندره در غرب مرتع کمرسر انتها کوه باریکنو کنار جاده ماشین رو واقع شده است. آبش بسیار خنک و گوارا و مکان چشمه در زیر درخت تلکا  می باشد. این چشمه و چشمه ی وردین در اغلب اوقات فصل مورد استفاده زیادی از طرف مسافران و اهالی قرار می گیرد. 

17- چشمه ی موزی کرنور واقع در مزرعه گلباغ در کنار جاده ماشین رو جاری است.

18- چشمه موزیبن واقع در غرب کمرسر،امتداد بموندره است که دارای آب بسیار خنک و گوارا می باشد. 

19- چشمه ای در وسط مزرعه میاندره تیله بن واقع شد که دارای آب صاف و خنک و جایگاه مناسب برای استفاده کنندگان می باشد.

 

20- گنگل چشمه که در جنوب چشمه موزیبن قرار گرفته است و با چشمه میاندره فاصله چندانی ندارد و آب آن بسیار خنک و روان در بین درختچه های گنگل (گنگر) جاری است. 

 

نویسنده مطلب :  ساداتی 

 

روستای میرافضل

به نام خدا   

معرفی روستای میرافضل دوسرشمار نرم آب چهاردانگه شهرستان ساری

 روستای میر افضل

نمایی از روستای میر افضل

 روستای میر افضل حدود 30 سال است که بصورت روستا در آمده است.این روستا در زمینهای معروف به سربیشه واقع شده است که از شمال به زمین های کشاورزی "پی تول" و "پی خانی" و "هلی چالک" و از طرف جنوب به تپه های " کال تک" و از طرف شرق به "تپه معدن" و زمینهای کشاورزی سربیشه و از طرف غرب وصل به "جنگلهای زیبای منطقه ی نرم آب محدود می شود.

برای دیدن متن کامل و تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه نوشته

شرح روستاها-1-واوسر جدید

 به نام خداوند رحمتگر ومهربان

 

معرفی کوتاه روستای واوسر جدید (گندیو،گندآب) در منطقه ی نرمآب دوسرشمار

روستای واوسر جدید (گندیو)

وبلاگ دو سرشمار به قولی که داده بود قصد اجرا کردندنش را دارد. بنابراین  در اولین قدم به شرح روستای واوسر جدید (گندیو) بطور مختصر پرداخته می شود و به خواست خدا شرح کوتاه از تمام روستاهای دوسرشمار (واوسر جدید و قدیم ،میرافضل،واوسر قدیم،تیله بن ،بالاده،قلعه و پایین ده)داده خواهد شد.

روستای واوسر جدید در ابتدای حوزه ی استحفاظی استان سمنان قرار گرفته است. که از طرف شمال به دشت وسیع و زیبای خجیر دشت و زمینهای کشاورزی روستای اراء ، و از طرف جنوب به کوهها و تپه های زیبا و کویری متصل به کوه چهارنو، و از طرف شرق به جقر کوه و تپه ی کتر نو، و از طرف غرب به زمینهای کشاورزی روستای میر افضل منتهی می شود

برای دیدن متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید. 

 

ادامه نوشته

سیمای منطقه در سی سال انقلاب

                                                                به نام خدا 

                          سیمای منطقه ی دوسرشماردر سی سال انقلاب اسلامی

منطقه

عکاس: علی نظری ۳۱/۱/۸۸

 به مناسبت دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران لازم است  نگاهی کوتاه به وضع رفاهی ،اقتصادی ، اجتماعی ،بهداشتی و… منطقه ی دو سرشمار (واوسر،تیله بن،بالاده وقلعه و پایین ده) در کارنامه ی دولت ها داشته داشته باشیم ضمن اینکه دوسرشمار زمان قبل از انقلاب یک منطقه ی روستایی کاملا سنتی بوده است و هیچ یک از روستای فوق از آب آشامیدنی بهداشتی،حمام بهداشتی ،برق ،تلفن و امکانات رفاهی دیگر بهرمند نبود. فقط روستای بالاده در زمان قبل از انقلاب از برق موتوری که مرحوم حاج حسن دهبندی ایجاد نموده بود ،استفاده می کرد. آب آشامیدنی روستاها منطقه از چشمه یا روخانه ها تامین می شد. راه روستایی بسیار سخت و صعب العبور در منطقه وجود داشت آنهم بوسیله مردمان بومی از جاده فولادمحله به طول 15کیلو متر درست شده بود.  

حمام تمام روستاها بصورت خزانه ای و غیر بهداشتی دایر بود و هزاران نارسایی دیگر که امروز صدها مورد آن مردم زحمتکش منطقه را می رنجاند.

اقداماتی که پس از انقلاب انجام گرفت به شرح ذیل است.

1- از سال 1358تا سال 1368که دهه اول انقلاب می باشد و از دولت موقت مرحوم دکتر مهدی بازرگان تا پایان  نخست وزیری مهندس میر حسین موسوی بوده، بیشترین خدمات اجتماعی مثل: الف - تامین آب بهداشتی لوله کشی برای تمام روستا دوسرشمار.  ب- برچیده شدن حمامهای خزانه ای.  ج- ساخت یک باب مدرسه ابتدایی در روستای بالاده در سال 66 دوران نخست وزریری میر حسین موسوی.   د-ایجاد شرکت تعاونی روستایی در سال 68.  ه- مرمت راهای روستایی و بین المزارع.  و- شروع بکار مجدد دبستان تیله بن پس از ده سال تعطیلی.... در این ده سال از منطقه دوسرشمار 32 شهید (تارنگار گالباغ)و چند جانباز تقدیم انقلاب شد. دراین  مدت کمکهای مردمی به جبهه ها ادامه داشت.    

2- از سال 68 تا 78 که دوران ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی و دو سال از ریاست حجه الاسلام خاتمی بوده، اقدامات زیر در منطقه انجام شده است: الف – برق رسانی به کل منطقه در سال 76.  ب مرمت و آبرسانی روستای بالاده و تیله بن و واوسر در 76 الی 78.  ج – زیر سازی راه ماشین از سواسره به واوسر و ساخت چند دهنه پل و...

3- از سال 78 تا 88 که 6سال از ریاست جمهوری خاتمی و چهار سال از ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد بوده اقدامات زیر انجام گرفت.  الف - آبرسانی بطول 14کیلو متر از کوههای چهارنو برای بالاده و واوسر جدید و میر افضل در سالهای 78تا82 با همت مهندس قربانی بالادهی  ب- راه اندازی تلفن سیار خانگی با کد 729 برای تمام روستای منطقه در سال 83 تا 87  ج- شن ریزی راه ماشین رو از عبور فولاد محله تا بالاده در سال 84 با همت و کوشش زیاد مهندس اصغری پایین دهی.  د- دو حلقه آبگیر برای کشاورزی در بالای روستای بالاده در سال 87.  

 برای منطقه دو سر شمار از نظر بهداشتی و درمانی  در این 30 سال هیچگونه اقدامی قابل ملاحظه انجام نشده است و آنچه که انجام شده بیشتر در سالهای 60 تا (دوران ریست جمهوری آیت الله خامنه ای و دوران  نخست وزیری مهندس میر حسین موسوی) 68 می باشد که آن هم  بسیار ناچیز است. و خدا می داند که منطقه دوسرشمار با آن همه  پیشینه قبل از انقلاب :که حدود 45 سال پیش یک دستگاه مینی بوس از بهشهر به منطقه از طریق گرمسار و سمنان می آمد و جاده ،از عبور فولادمحله تا بالاده بوسیله انسانهای منطقه احداث شده بود و در روستا بالاده و قلعه دو نفر به نام قاسمعلی دیوبند و دکتر ابریشمی به معالجه مردم  همت داشته اند و برق روستای بالاده همزمان با ساری خانه های مردم را روشن می کرده است .حالا با آن حال و روز که بود، این وضع  واقعا حق منطقه نیست و نمی باشد امیدواریم که دولت مردان و مسئولین استانی حق اجتماعی منطقه ی دوسر شمار را بیشتر عنایت بنمایند. و از تمام کسانیکه مطالب فوق را قرائت فرمودند ما را از موارد نگفته، مطلع فرمایند. به امید آبادانی منطقه.    

سفری سبز به قله ی زیبای شاهدژ

به نام خدا

 سفری سبز و کوتاه به قله ی بزرگ و زیبای

     شاهدژ دو سر شمار

قله ی شاهدژ 4/2/1388

قله ی شاهدژ 4/2/1388

در روز جمعه تاریخ 4/2/1388 با همراهی آقایان 1- محمد آتنی مفرد2- سید اسماعیل ساداتی3- سید شعبان ساداتی4- علی نظری 5- مسعود یمینی 6- سید عقیل ساداتی دل در سفری کوتاه به قصد استفاده از زیبایی ،پاکی،شادابی،استواری وصدها صفت ناگفتنی قله ی همیشه سر فراز و مقاوم وبیدارشاهدژ را،داشته ایم. تا دل را  از آرزوی حسرت دیده آزاد نماییم وتا مدتی سرمست از وصل دیدار بسیار نزدیکش باشیم نمی خواهم گزافه واغراق کنم ولی هر دوسرشماری یا کسانیکه برای اولین بار چشمشان به قله ی شاهدژمی افتد،آرزوی صعود به آنرا در دل دارند،ودر ضمیر نا خودآگاه خود از خداوند به تحقق رسیدن این آرزو را خواستارند. زیبایی وعظمت و شکوه این قله به اندازه ای می باشد که حتی دیگران از شنیدن نامش و یا خواندن مطالب در باره اش ،آروزی صعود به آن را دارند.این جمع فوق شب قبل را به شوق اینکه فردا به شاهدژ  می روند،شیرین سپری کردند روز جمعه سه نفر از دوستان از بالاده و دو نفر از تیله بن و یک نفر از پایین ده به طرف قله رهسپار شدیم و در ساعت 10 به چشمه "بموندره" رسیدیم وچای وصبحانه ی ناهارانه با چاشنی حرفهای شیرین خوردیم ،سپس با چیدن سبزیهای طبیعی مخصوص منطقه(الزی،سره ولوولا)به  لنگر سرا رسیدیم در این لحظه هوا باد بسیار داشت.تصمیم گرفته شد که سه نفر در کنار چشمه لنگر سرا بمانند وسه نفر دیگر به قله صعود کنند در این لحظه چندین نفردر حال صعود بر قله مشاهده شدند واشتیاق به رفتن زیاد گشت . حرکت با سه نفر مجددا شروع شد (نظری،یمیتی،ساداتی) ساعت 10/2 به قله رسیدم که بسیار زیبا وشور انگیز جلوه نمایی داشت وجالب اینکه همزمان 8نفر از مشتاقان شاهدژاز استان سمنان شهر سنگسر در این قله حضور پیدا کردند بسیار شادی نمودند و صلوات فرستادند ویاد کسانیکه پیشترها ورود خودشان را در این قله بر سنگها ثبت نموده بودند ،گرامی داشته اند. حدود یک ساعت در نوک قله با دیدن تمام منطقه چهاردانگه و کوهای افراشته ی اطراف سمنان و دامغان و دودانگه و کوه مه گرفته دماوند لذت بیان نشدنی ایجاد شده بود  دوستان و افراد سنگسری با غرور و افتخار عکس یادگاری از قله و نما اطراف در جهت های مختلف می انداختند و هر کس فقط حرف از جلوه و بزرگی و زیبایی قله داشت. با آرزوی اینکه دوباره قله را در زمان های مناسب فتح کنند خداحافظی موقت با قله می نمود. ما از مکانهای تاریخی شاهدژ دیدن نمودیم و حدود ساعت 5/3 با خاطره شیرین و آرامش بخش به طرف محل حرکت کردیم. به آن امید که بار دیگر با سلامتی جسمی و روحی به این قله بیایم و خداوند متعال را با دیدن زیبایی های طبیعی شاکر باشیم .(انشاءالله)