سیمای منطقه در سی سال انقلاب
به نام خدا
سیمای منطقه ی دوسرشماردر سی سال انقلاب اسلامی

عکاس: علی نظری ۳۱/۱/۸۸
به مناسبت دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران لازم است نگاهی کوتاه به وضع رفاهی ،اقتصادی ، اجتماعی ،بهداشتی و… منطقه ی دو سرشمار (واوسر،تیله بن،بالاده وقلعه و پایین ده) در کارنامه ی دولت ها داشته داشته باشیم ضمن اینکه دوسرشمار زمان قبل از انقلاب یک منطقه ی روستایی کاملا سنتی بوده است و هیچ یک از روستای فوق از آب آشامیدنی بهداشتی،حمام بهداشتی ،برق ،تلفن و امکانات رفاهی دیگر بهرمند نبود. فقط روستای بالاده در زمان قبل از انقلاب از برق موتوری که مرحوم حاج حسن دهبندی ایجاد نموده بود ،استفاده می کرد. آب آشامیدنی روستاها منطقه از چشمه یا روخانه ها تامین می شد. راه روستایی بسیار سخت و صعب العبور در منطقه وجود داشت آنهم بوسیله مردمان بومی از جاده فولادمحله به طول 15کیلو متر درست شده بود.
حمام تمام روستاها بصورت خزانه ای و غیر بهداشتی دایر بود و هزاران نارسایی دیگر که امروز صدها مورد آن مردم زحمتکش منطقه را می رنجاند.
اقداماتی که پس از انقلاب انجام گرفت به شرح ذیل است.
1- از سال 1358تا سال 1368که دهه اول انقلاب می باشد و از دولت موقت مرحوم دکتر مهدی بازرگان تا پایان نخست وزیری مهندس میر حسین موسوی بوده، بیشترین خدمات اجتماعی مثل: الف - تامین آب بهداشتی لوله کشی برای تمام روستا دوسرشمار. ب- برچیده شدن حمامهای خزانه ای. ج- ساخت یک باب مدرسه ابتدایی در روستای بالاده در سال 66 دوران نخست وزریری میر حسین موسوی. د-ایجاد شرکت تعاونی روستایی در سال 68. ه- مرمت راهای روستایی و بین المزارع. و- شروع بکار مجدد دبستان تیله بن پس از ده سال تعطیلی.... در این ده سال از منطقه دوسرشمار 32 شهید (تارنگار گالباغ)و چند جانباز تقدیم انقلاب شد. دراین مدت کمکهای مردمی به جبهه ها ادامه داشت.
2- از سال 68 تا 78 که دوران ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی و دو سال از ریاست حجه الاسلام خاتمی بوده، اقدامات زیر در منطقه انجام شده است: الف – برق رسانی به کل منطقه در سال 76. ب مرمت و آبرسانی روستای بالاده و تیله بن و واوسر در 76 الی 78. ج – زیر سازی راه ماشین از سواسره به واوسر و ساخت چند دهنه پل و...
3- از سال 78 تا 88 که 6سال از ریاست جمهوری خاتمی و چهار سال از ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد بوده اقدامات زیر انجام گرفت. الف - آبرسانی بطول 14کیلو متر از کوههای چهارنو برای بالاده و واوسر جدید و میر افضل در سالهای 78تا82 با همت مهندس قربانی بالادهی ب- راه اندازی تلفن سیار خانگی با کد 729 برای تمام روستای منطقه در سال 83 تا 87 ج- شن ریزی راه ماشین رو از عبور فولاد محله تا بالاده در سال 84 با همت و کوشش زیاد مهندس اصغری پایین دهی. د- دو حلقه آبگیر برای کشاورزی در بالای روستای بالاده در سال 87.
برای منطقه دو سر شمار از نظر بهداشتی و درمانی در این 30 سال هیچگونه اقدامی قابل ملاحظه انجام نشده است و آنچه که انجام شده بیشتر در سالهای 60 تا (دوران ریست جمهوری آیت الله خامنه ای و دوران نخست وزیری مهندس میر حسین موسوی) 68 می باشد که آن هم بسیار ناچیز است. و خدا می داند که منطقه دوسرشمار با آن همه پیشینه قبل از انقلاب :که حدود 45 سال پیش یک دستگاه مینی بوس از بهشهر به منطقه از طریق گرمسار و سمنان می آمد و جاده ،از عبور فولادمحله تا بالاده بوسیله انسانهای منطقه احداث شده بود و در روستا بالاده و قلعه دو نفر به نام قاسمعلی دیوبند و دکتر ابریشمی به معالجه مردم همت داشته اند و برق روستای بالاده همزمان با ساری خانه های مردم را روشن می کرده است .حالا با آن حال و روز که بود، این وضع واقعا حق منطقه نیست و نمی باشد امیدواریم که دولت مردان و مسئولین استانی حق اجتماعی منطقه ی دوسر شمار را بیشتر عنایت بنمایند. و از تمام کسانیکه مطالب فوق را قرائت فرمودند ما را از موارد نگفته، مطلع فرمایند. به امید آبادانی منطقه.
سلام دوستان عزیز